dinsdag 25 mei 2010

ANTON CORBIJN 55

Vandaag is toppopfotograaf Anton Corbijn 55. Eind jaren 70 maakte hij snel opgang bij Muziekkrant Oor en platenmaatschappij Ariola. Naast Gruppo en Brood fotografeerde hij zo ook meermalen mijn eerste bandje Streetbeats. Drummer vervangen? Even Anton bellen. Kwam ie gewoon weer opdraven, altijd met een nieuw idee. Op zolder moet nog een map originele Corbijns liggen. Zoals deze.
En deze

Of hij belde ons. Had hij zelf een vlag gemaakt en vroeg ons naar de duinen te komen.
Dit was meteen de laatste. Anton werd bij Ariola weggestuurd want -"het is onze bedoeling veel plaatjes te verkopen, en jouw deprimerende zwart-wit prentjes dragen daar niet toe bij" - Het briefje hing nog bij hem aan de muur in London, toen Anton allang wereldberoemd was. In het uurtje dat ik op bezoek was werden we 3 x gestoord door de telefoon, achtereenvolgens Pete Townshend, Mink de Ville en Ian Dury.

Ik heb laatst een dvd gekregen met VPRO-opnamen van Streetbeats op New Pop 1979, die ik t.z.t. ga uploaden. Hier een fragmentje tijdens een terugblik programma en als je goed kijkt, herken je in de fotograaf voor het podium inderdaad Anton.

PS: Deze kwam ook nog ergens uitgevallen... Ik ga nog verder zoeken. Wordt Vervolgd!

6 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar.....nooit teveel weggooien.En als het dan toch niets waard blijkt te zijn is het altijd nog mooi. Vandaar dat mijn kasten vol liggen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Jan in al die jaren niets veranderd. Weet je waar Hans uithangt.?
    Karel Fehr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds een reünie begin jaren 90 heb ik de andere Streetbeats niet meer gesproken. Geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. joh, op die 2e foto lijk je op herman brood

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat bijzonder, mooie plaatjes.
    Volgens dochter van 13 is de bovenste foto weer helemaal hip nu ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bijzondere schatten om op zolder terug te vinden. En tjonge, wat kunnen mensen zich vergissen...

    BeantwoordenVerwijderen